تجهیزات آزمایشگاهی

برخی از مهترین تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه روسازی پیشرفته دانشکده مهندسی عمران، به شرح ذیل است: ​​​​​​​
Responsive Image

Dynamic Shear Rheometer (DSR)
​​​​​​​

اين دستگاه می‌تواند “(مدول مختلط برشی G*)” و “زاويه اختلاف فاز (d)” را در دماهای متوسط و بالا اندازه‌گيری نمايد.
رئومتر برش ديناميكی تأثير مدت بارگذاری و دما را روی نمونه قير، به منظور بررسی ويژگی‌های كندروانی و الاستيك آن، تعيين می‌كند.
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

Dynamic Shear Rheometer (DSR)
​​​​​​​

در سال 1396 یک دستگاه DSR جدید نیز برای آزمایشگاه تهیه شد که مکمل مناسبی برای دستگاه DSR قدیمی آزمایشگاه سوپرپیو دانشکده عمران است. دستگاه مذکور قابلیت‌های تحقیقاتی بسیار گسترده‌تری را نسبت به نمونه قدیمی خود در اختیار محققین قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به آزمایش MSCR و LAS اشاره نمود.
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

Bending Beam Rheometer (BBR)
​​​​​​​

اين دستگاه مقادير سختي خزشی S(t) و شيب منحني لگاريتم سختی خزشی بر حسب زمان  (m-value) را تعيين می‌كند. از سختی به دست آمده می‌توان خصوصيات مقاومت (شكست) قير در دماهای پايين را به دست آورد.

​​​​​​​
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

Direction Tension
​​​​​​​ (DT)
​​​​​​​

این دستگاه به عنوان مکملی برای تعیین خصوصیات شكست قير در دماهای پايين در کنار دستگاه آزمایش تیرچه خمشی به كار می‌رود.
آزمایش مذکور با اعمال کشش با نرخ معین و اندازه‌گیری تنش و کرنش در لحظه گسیختگی نمونه به بررسی خصوصیات شکست قیر می‌پردازد.
​​​​​​​
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

Rotational Viscometer​​​​​​​
​​​​​​​ (RV)
​​​​​​​

ويسكومتر بروكفيلد مدل DVII+ براي اندازه‌گيری ويسكوزيته مايعات در دماهای بالا (تا ◦c300 يا ◦F572) طراحی شده است.
مقدار ويسكوزيته اندازه‌گيری شده جهت تعيين دماهای اختلاط و تراکم مخلوط آسفالتی و بررسی قابلیت پمپاژ قیر در پالايشگاه‌ها و يا درون تجهيزات و ماشين‌آلات مربوط به مخلوط آسفالتی گرم، به كار می‌رود.
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

Rolling Thin Film Oven​​​​​​​
​​​​​​​ (RTFO)
​​​​​​​

اين دستگاه براي شبيه‌سازی پيرشدگی قير در فرایند تولید و پخش مخلوط آسفالتی به كار می‌رود. نمونه قير درون بطری‌های مخصوص در حال چرخش در درون دستگاه به مدت 85 دقيقه تحت دماي c˚163 قرار می‌گيرد، و در اين مدت جريان هوای گرمروی نمونه‌ها اعمال می‌شود و بدين ترتيب می‌توان فرایند پیرشدگی قیر (اکسیداسیون) را تسریع نمود.
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

Pressure Aging Vessel​​​​​​​
​​​​​​​ (PAV)
​​​​​​​

اين دستگاه برای شبيه‌سازی پيرشدگی قير در دوره خدمت‌رسانی به کار می‌رود. در اين آزمايش قير بدست آمده از RTFO تحت هواي پر فشار و دمای بالا (90 الی c˚110) به مدت 20 ساعت قرار می‌گيرد تا فرایند پيری در آن تسريع شود. قیر حاصل می‌تواند جهت تعیین خصوصیات رئولوژیکی در دستگاه‌های DSR، BBR و DT مورد ارزیابی قرار گیرد.
​​​​​​​
لینک
Responsive Image

Gyratory Compactor​​​​​​​
​​​​​​​ (GC)
​​​​​​​

دستگاه متراکم کننده ژیراتوری سوپرپیو اين دستگاه برای ساخت نمونه‌های آسفالتی جهت تعيين خصوصیات مكانيكی و حجمی مخلوط آسفالتی گرم (HMA) با اعمال شرايط مشابه تراکم میدانی به كار می‌رود.



​​​​​​​
لینک
Responsive Image

Asphalt Binder Analyzer​​​​​​​
​​​​​​​ (ABA)
​​​​​​​

به وسيله اين دستگاه می‌توان مقدار درصد قير مصرفی درون نمونه‌های مخلوط آسفالتی(HMA)  غیرمتراکم، و همچنين مغزه‌های گرفته شده از روسازی‌های اجرا شده را به دست آورد. قير موجود در مخلوط آسفالتی درون كوره در دمای 540 درجه سانتیگراد سوزانده می‌شود.

​​​​​​​
​​​​​​​

لینک
برخی از مهترین تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه روسازی دانشکده مهندسی عمران، به شرح ذیل است: ​​​​​​​
Responsive Image

تجهیزات عمومی آزمایشگاه
​​​​​​​

ترازوي ديجيتالی، سانتريفيوژ، کوره الکتريکی، آوِن، حمام آزمايشگاهی (عمل‌آوری) و همچنین پمپ وکيوم ديسکاتور.
​​​​​​​

لینک
Responsive Image

تجهیزات آزمایش آسفالت (مارشال)
​​​​​​​

شامل دستگاه مارشال، دستگاه چکش مارشال، دستگاه جک مارشال و همچنین مخلوط‌کن.
​​​​​​​​​​​

لینک
Responsive Image

تجهیزات آزمایش قیر
​​​​​​​

شامل دستگاه کشش قير، دستگاه تعيين نقطه اشتعال، دستگاه ويسکوزيته قير، دستگاه تعيين نقطه نرمی قير و دستگاه تعيين درجه نفوذ قير.

لینک
Responsive Image

تجهیزات آزمایشگاه خاک و سنگدانه
​​​​​​​

 شامل دستگاه تعيين دانسيته آسفالت و خاک، دستگاه مقاومت سنگدانه در مقابل سايش، دستگاه تعيين مقاومت در مقابل ضربه و همچنین دستگاه الک مکانيکی.

لینک