برخی از مهترین تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه روسازی پیشرفته دانشکده مهندسی عمران، به شرح ذیل است:
Dynamic Shear Rheometer (DSR)
اين دستگاه میتواند “(مدول مختلط برشی G*)” و “زاويه اختلاف فاز (d)” را در دماهای متوسط و بالا اندازهگيری نمايد.
رئومتر برش ديناميكی تأثير مدت بارگذاری و دما را روی نمونه قير، به منظور بررسی ويژگیهای كندروانی و الاستيك آن، تعيين میكند.
در سال 1396 یک دستگاه DSR جدید نیز برای آزمایشگاه تهیه شد که مکمل مناسبی برای دستگاه DSR قدیمی آزمایشگاه سوپرپیو دانشکده عمران است. دستگاه مذکور قابلیتهای تحقیقاتی بسیار گستردهتری را نسبت به نمونه قدیمی خود در اختیار محققین قرار میدهد که از آن جمله میتوان به آزمایش MSCR و LAS اشاره نمود.
اين دستگاه مقادير سختي خزشی S(t) و شيب منحني لگاريتم سختی خزشی بر حسب زمان (m-value) را تعيين میكند. از سختی به دست آمده میتوان خصوصيات مقاومت (شكست) قير در دماهای پايين را به دست آورد.
این دستگاه به عنوان مکملی برای تعیین خصوصیات شكست قير در دماهای پايين در کنار دستگاه آزمایش تیرچه خمشی به كار میرود.
آزمایش مذکور با اعمال کشش با نرخ معین و اندازهگیری تنش و کرنش در لحظه گسیختگی نمونه به بررسی خصوصیات شکست قیر میپردازد.
ويسكومتر بروكفيلد مدل DVII+ براي اندازهگيری ويسكوزيته مايعات در دماهای بالا (تا ◦c300 يا ◦F572) طراحی شده است.
مقدار ويسكوزيته اندازهگيری شده جهت تعيين دماهای اختلاط و تراکم مخلوط آسفالتی و بررسی قابلیت پمپاژ قیر در پالايشگاهها و يا درون تجهيزات و ماشينآلات مربوط به مخلوط آسفالتی گرم، به كار میرود.
اين دستگاه براي شبيهسازی پيرشدگی قير در فرایند تولید و پخش مخلوط آسفالتی به كار میرود. نمونه قير درون بطریهای مخصوص در حال چرخش در درون دستگاه به مدت 85 دقيقه تحت دماي c˚163 قرار میگيرد، و در اين مدت جريان هوای گرمروی نمونهها اعمال میشود و بدين ترتيب میتوان فرایند پیرشدگی قیر (اکسیداسیون) را تسریع نمود.
اين دستگاه برای شبيهسازی پيرشدگی قير در دوره خدمترسانی به کار میرود. در اين آزمايش قير بدست آمده از RTFO تحت هواي پر فشار و دمای بالا (90 الی c˚110) به مدت 20 ساعت قرار میگيرد تا فرایند پيری در آن تسريع شود. قیر حاصل میتواند جهت تعیین خصوصیات رئولوژیکی در دستگاههای DSR، BBR و DT مورد ارزیابی قرار گیرد.
دستگاه متراکم کننده ژیراتوری سوپرپیو اين دستگاه برای ساخت نمونههای آسفالتی جهت تعيين خصوصیات مكانيكی و حجمی مخلوط آسفالتی گرم (HMA) با اعمال شرايط مشابه تراکم میدانی به كار میرود.
به وسيله اين دستگاه میتوان مقدار درصد قير مصرفی درون نمونههای مخلوط آسفالتی(HMA) غیرمتراکم، و همچنين مغزههای گرفته شده از روسازیهای اجرا شده را به دست آورد. قير موجود در مخلوط آسفالتی درون كوره در دمای 540 درجه سانتیگراد سوزانده میشود.